Aandacht maakt alles mooier

‘Aandacht maakt alles mooier’ is de pay off die Ikea sinds augustus 2016 gebruikt voor de nieuwe merkpositionering van het woonwarenhuis. Het doel is primair mensen aan te spreken die nauwelijks naar Ikea gaan. Die hebben volgens Ikea last van misperceptie, oftewel deze ‘nee-kea’s’ vinden het Zweedse spul toch ietwat studentikoos. En daar helpt een binnenhuisarchitect met een grote zwarte designbril ook niet aan. En eerlijk, als ik door Ikea loop in Heerlen, dan blijft het ook voor mij ... Ikea. Niks mis mee, maar de kunst vind ik dat je door te combineren met andere merken die geel-blauwe zweem er af haalt. Als iemand vraagt ‘waar heb je dat gekocht?’, dan zit je goed. En vooral als je vervolgens een zichtbare verbazing ontwaart als je ‘bij Ikea’ zegt. Ik vraag me af of de merktransitie van Ikea effect heeft. Al heb ik wel iets met die pay off. Ik was laatst bij een vriend. Twee kids in co-ouderschap, een drukke baan en een enorm huis. ‘ik mis iets’ zei ik. ‘Mijn ex?’ zei hij lachend. ‘Aandacht voor je huis. Een huis heeft aandacht nodig. Een lampje kapot, een lege plek, die plaid om het gat in de bank te bedekken. Je woont in je huis, maar je leeft er niet in. ‘Wat dan?’. Aandacht Joris. Aandacht maakt alles mooier. Ik hoorde het me zeggen en dacht inderdaad: die pay off is veelzeggend. Waarschijnlijk veel meer dan Ikea er mee wil zeggen. Want geldt dat ook niet voor ondernemen? Aandacht voor je werk, voor je business. En dan heb ik het niet over het on going-proces, de operatie. Ik heb het over de strategie. Ieder bedrijf heeft een website, maar hoeveel ondernemingen hebben aandacht voor een online strategie? Zonder aandacht versloffen dingen. Soms is dat niet erg, maar soms denk je ‘dat had ik niet moeten laten gebeuren’.  

Roger's mind