Citymarketing

De vakantie is altijd een goed moment om even op adem te komen. Onder de Italiaanse zon laadt de accu zich weer langzaam op. Ook op vakantie kan ik het niet laten om dingen die ik zie te betrekken op mijn vak en me te laten inspireren door de omgeving en de mensen. In die zin was Pisa een hoogtepunt deze vakantie. Met name de ‘torre pendente di Pisa’. Wat zou architect Bonanno Pisano gedacht hebben toen zijn ontwerp bij de bouw van de derde verdieping al uit het lood ging. Bonanno was de pisang. What’s in a name. Pisang betekent banaan en ook die vertoont van nature pisa-trekjes. Toeval bestaat niet. Enfin, Pisano zal zich liefst in de Arno hebben willen verdrinken of anders wel in de Chianti wijn. Alles wat krom was heeft hij recht proberen te praten. Achteraf gezien is de toren van Pisa het grootste geschenk dat de stad had kunnen krijgen. Pisa is niet groter dan Maastricht en heeft amper wat te bieden om toeristen te trekken in het van cultuur vergeven Toscane. De meeste mensen zouden Pisa links laten liggen als de toren recht zou staan. De toren zelf zou net zo bekend zijn als de Domtoren van Utrecht. En dat scheelt toeristen. Heel veel toeristen. Die krijg je met citymarketing en regiobranding niet naar je stad. Maar wel met een scheve toren. Pisano Bonanno is postuum de citymarketeer avant la lettre. Dit bedenk je niet. Een verschil van vier meter en tien centimeter heeft Pisa tot een wereldberoemde stad gemaakt. Zonder die vier stappen uit het lood was Pisa niet meer dan een afslag op de A12 richting Rome. Dat zet je wel even aan het denken. Hippe glossy’s, tv commercials, websites, kosten nog moeite worden gespaard om steden en regio’s in the picture te zetten. Het enige wat daarbij vaak scheef loopt is het budget versus het resultaat. Daar hoor je ze in Pisa niet over klagen. Hoewel, voor de restauratie van de toren is een aantal jaren geleden 28 miljoen uitgetrokken. Voor hetzelfde geld, zelfs voor minder, hadden ze de toren recht kunnen zetten. Dat hebben ze niet gedaan. Dat is niet krom. Dat is citymarketing.

Roger's mind