The only way is UP!

Als het om typeaanduiding van auto’s gaat, geef ik de voorkeur aan nummers. Zoals bij BMW en Audi. Lekker makkelijk. Ik weet niet of het mede daardoor de best verkopende automerken zijn, denk het niet, maar er zit meer marketingstrategie achter deze aanduidingen dan de gemiddelde automobilist zich realiseert. Zo werd onlangs bekend dat het Japanse Infiniti een nieuwe namenstrategie lanceert. Vanaf modeljaar 2014 zal het merk nieuwe benamingen invoeren voor haar complete range. Verklaring: ‘De nieuwe namenstrategie reflecteert het verlangen vanuit Infiniti naar helderheid en een samenhangend geheel tijdens de implementatie van het ambitieuze groeiplan waar het merk aan werkt.’ Ik bedoel maar.
Nu zijn nummers niet alleen makkelijk, het bespaart je een hoop geld. Met zo’n nummertje ben je snel klaar. Een naam bedenken is heel wat lastiger.
Dat blijkt ook wel. Bijvoorbeeld hoe is het oersaaie imago van de Seat Ibiza te rijmen met dat van het gelijknamige party-eiland? Waarschijnlijk hebben de bedenkers er niet zo naar gekeken. De typeaanduiding bestaat als sinds 1984 en de Ibiza met kont kreeg als naam Cordoba. Die bestaat niet meer en dat snap ik goed.
Dat is het probleem met namen. Je moet er een type mee laden. En dat gaat niet altijd goed. Countryman staat voor wat hij is; hip en stoer. Mini doet dat goed. Dat geldt niet voor Volkswagen. Ik stond laatst bij een verkeerslicht achter een Volkswagen UP! Zonder dat uitroepteken was ie me misschien helemaal niet opgevallen. Maar wie bedenkt er in vredesnaam een uitroepteken achter een naam. Met het uitroepteken geef je al aan dat de naam zelf niet sterk genoeg is. Hetzelfde met een woord tussen aanhalingstekens. Zwaktebod. De auteur kan niks beters bedenken en dus foetelt hij er wat versterkers bij. Uitroeptekens en aanhalingstekens zijn de krukken van de schrijver. Een goede tekstschrijver heeft geen aanhalingstekens en uitroeptekens nodig. De kracht van de woorden spreekt voor zich. Bij teksten is het nog tot daar aan toe, maar bij een merknaam… Ik zie het al voor me.
De eerste optie van de creatief was UP. Meneer Volkswagen zelf vindt het niet krachtig genoeg. De creatief wil geen concessies aan de naam doen. What’s new? Het uitroepteken als gemene deler. Dat is de oplossing. Een uitroepteken! Dus kun je echt niks beters bedenken, zet er een uitroepteken achter.
Klaar is Kees. UP! You go. In je UPPIE. 

Roger's mind